‘Ik ben er kapot van. Ik ben verdrietig, boos ': ontslagen Google-medewerkers ventileren dat ze geen afscheid kunnen nemen van collega's en zich 'verblind' voelen door 'willekeurige' ruiming
24 Jan 2023
Veel Google-medewerkers hadden een normale dag op 20 januari voordat hun leven op zijn kop werd gezet. Sommige werknemers hadden hun baan bij de techgigant gekregen na er jaren van te hebben gedroomd, en anderen waren er al meer dan tien jaar. Toen kondigde het moederbedrijf van Google, Alphabet, die ochtend plotseling aan dat het 12.000 banen zou schrappen. Daarmee sloot het zich aan bij een lange lijst van techbedrijven die de afgelopen maanden tientallen werknemers hebben ontslagen. Er volgde een stortvloed aan sociale media, waaronder de professionele netwerkdienst LinkedIn. Werknemers schreven over het voelen van een mix van dankbaarheid, woede en onzekerheid over wat de toekomst biedt. Justin Moore werkte volgens zijn LinkedIn-profiel meer dan 16 jaar bij Google voordat hij afgelopen vrijdag werd ontslagen. Hij schreef in een bericht dat het behoren tot degenen die hun baan waren kwijtgeraakt, aantoonde dat bedrijven werknemers als "100% wegwerpbaar" beschouwden. Hij zei ook dat hij geen verdere informatie had ontvangen buiten de e-mail waarin stond dat zijn rol als technisch manager werd beïnvloed door het ontslag. Een andere medewerker, Blair Bolick, een recruiter voor het bedrijfsinternprogramma bij Google, schreef over de onpersoonlijke manier waarop de nieuws over ontslagen werd gecommuniceerd. “Ik kan op dit moment geen dankbaarheid voelen voor een bedrijf waar ik zoveel van mezelf aan heb gegeven, maar ik vond het gepast om uit elkaar te gaan door mij (en 12.000 van mijn collega's) uit mijn bedrijfsaccount te sluiten om vier uur 's ochtends', schreef ze in een LinkedIn-bericht. 'Ik ben er kapot van. Ik ben verdrietig, boos”, zegt Bolick, die al meer dan vier jaar bij het bedrijf werkt. Toen werknemers de toegang tot hun bedrijfscommunicatiekanalen verloren, was het voor hen moeilijker om afscheid te nemen van collega’s. Een Google-productmanager, Manas Minglani, die werd getroffen door de ontslagen, schreef dat hij geen afscheid kon nemen. Zijn toegang tot werkapparaten was ingetrokken op de ochtend van de ontslagen. In een TikTok-video zei Nicole Tsai, programmamanager bij Google, dat de ontslagen "willekeurig" waren en dat werknemers "overrompeld" waren, zoals de beslissing van die bleven of werden ontslagen, leken niet op prestaties te zijn gebaseerd. Zeker, ontslagen zijn nooit gemakkelijk voor werknemers of de bedrijven die ze uitvoeren. De meest recente kwartaalcijfers van Google, die in oktober werden aangekondigd, overtroffen de verwachtingen van analisten. Naderhand zei de leiding van het bedrijf dat het de kosten zou verlagen en de aanwerving in het volgende kwartaal zou vertragen. In de e-mail die begin vrijdag naar de werknemers is gestuurd, schreef Google-CEO Sundar Pichai dat hij "de volledige verantwoordelijkheid neemt voor de beslissingen die ons hier hebben geleid". "Dit zijn belangrijke momenten om onze focus te verscherpen, onze kostenbasis opnieuw te ontwerpen en ons talent en kapitaal te richten op onze hoogste prioriteiten", schreef hij. Google reageerde niet onmiddellijk op Fortune's verzoek om commentaar.
Dit verhaal stond oorspronkelijk op Fortune.com
Meer van Fortune: Olympische legende Usain Bolt verloor 12 miljoen dollar aan spaargeld door oplichterij. Slechts $ 12.000 blijft op zijn rekening staan. De echte zonde van Meghan Markle die het Britse publiek niet kan vergeven - en Amerikanen niet kunnen begrijpen: 'Het werkt gewoon niet'. 's Werelds beste restaurant gaat sluiten omdat de eigenaar het moderne gastronomische model noemt. onhoudbaar'Bob Iger zette gewoon voet bij stuk en zei tegen Disney-medewerkers dat ze terug naar kantoor moesten komen